Skrifttyper til grafisk design og visuel profil

Skrifttyper (fonte) til grafisk design er på ingen måde ligegyldigt. Skrift er det, der viderebringer dine informationer. Det er det vigtigste værktøj og får som regel hovedrollen i ethvert design. Simpelthen fordi det er her budskaber, informationer, guidelines og fakta ligger.

Skrifttyper har eksisteret, siden de blev hugget i sten, og vi associerer ofte stilen på skriften til noget, vi har set før eller til en anden tid. Derfor er stilen på en skrifttype ofte med til at lede læseren hen imod f.eks. en ønsket stemning eller følelse.

Derfor vil jeg anbefale at bruge lidt ekstra tid og kræfter på at vælge netop den eller de skrifttyper, der skal være med til at repræsentere dit brand.

Der er mange hensyn at tage og i særdeleshed også mange regler, retningslinjer og ikke mindst platforme at forholde dig til i din design-process.

Dit brand og din virksomheds visuelle identitet

Når du skal have udarbejdet en ny visuel identitet og skabt et grafisk design-univers, der visualiserer dit produkt eller din service, så er valg af skrift-typer en vigtig del af det samlede billede.

De valgte skrifttyper supplerer en grafisk stil, som skal løfte din virksomheds image, kultur og vision.

Hvis du ønsker at skabe et image, der viser, at din virksomhed leverer forståelig og ukompliceret information, er det vigtigt, at skrifttypen er læsbar, tydelig og i en overkommelig størrelse.

Lad gerne skrifttypen i dine overskrifter være markant anderledes end selve teksten. Det hjælper med at skabe overblik og struktur i dine vigtige budskaber.

Det er naturligvis en smagssag, om det skal være med fødder (Seriffer) eller uden. Det vigtigste er, at de skrifttyper du vælger skal gå igen i alt dit materiale. Der er dog nogle undtagelser, som jeg vil komme ind på senere.

Skrifttype til grafisk designmanual.

Det er en god idé at få udarbejdet en design-manual, der viser og beskriver, hvordan din virksomheds visuelle identitet skal behandles, så alt materiale fremstår ens og genkendeligt. Her er det vigtigt at henvise til dine valgte skrifttyper. Beskriv hvilke størrelser, farver, og hvordan de må bruges.

En design-manual er et super godt redskab, der sikrer, at dit grafiske materiale fremstår ens og genkendeligt hver gang. Uanset hvor mange forskellige designere, der arbejder på dit grafisk materiale, er der ingen, der er i tvivl om, hvad og hvordan det hele skal tage sig ud.

Tænk over din målgruppe!

Hvem skal finde interesse i dine budskaber, og hvor vigtigt er det, at de forstår og overkommer at læse det hele.

2 Eksempler:

  • Jeg var på besøg hos mine forældre, hvor jeg så noget materiale, som var tilegnet ældre, og som indeholdte informationer, mine forældre havde interesse i. Her var skriften lille med tynde fødder, og farven på skriften var hvid. Teksten var placeret på en farvet baggrund, der gjorde det vanskeligt at læse. Her ville jeg nok have valgt en almindelig, læsbar skrifttype. Skriften skulle stå i sort på hvid baggrund og i en god størrelse – uden at være en provokerende stor størrelse. Det kan komme til at virke kedeligt, men i forhold til målgruppen ville det være optimalt. Der er så mange andre muligheder for billeder, grafik og farver, der kan opveje den ”kedelige” skrifttype.
  • Et andet eksempel er de plakater, der kan ses ved vejene, når man kører forbi i bil. De fleste er tydelige og enkle, men selvom jeg ser fint, er der nogle, jeg ikke når at forstå. Enten fordi der står for meget, eller måske fordi skrifttypen er så lille, at det bliver ulæseligt. Her har man ikke overvejet, hvor få sekunder de forbikørende har til at opfange budskab og afsenderen.

Her kan du læse om, hvordan du designer en nyhedsmail, som dine modtagere kan overskue og har lyst at læse.

Skrifttyper til grafisk design offline eller online

Som jeg skrev tidligere, er det ikke altid muligt at være tro mod de valgte skrifttyper til dit brand.

Skrifttyper til grafisk design på din hjemmeside kan være afgørende for bl.a. indlæsningshastighed, konvereringsfrekvens og læsbarhed. Jeg vil anbefale, at du undersøger de hurtigste google-fonts, der minder mest om dem, du benytter i alt dit trykte materiale, og som er med til at gøre din hjemmeside hurtig og brugervenlig.

Her finde du de bedste Google-skrifttyper

Sans Serif er groteske skrifttyper (uden fødder), som anses for at være mest læsevenlige på en skærm. Mange skærme, helt ned til smartphones, er dog så gode i opløsning, at det i dag har mindre betydning, om det er med eller uden fødder. Dog stadig godt at tænke over.

OBS: Det er en kæmpe fordel, at finde online-skrifttyper allerede i selve processen med at udarbejde din virksomheds visuelle identitet. Du kan evt. lade den valgte online-font have hovedrollen i alt dit materiale.

På de sociale medier er det umuligt at vælge selv, da alle profiler opsættes ens. Men brug dine skrifttyper i dine billeder og på dine landingssider (Landingpages), når du poster og annoncerer.

Din e-mailmarkedsføring kan også mangle dine valgte skrifttyper. Et e-mail-marketingværktøj som Mailchimp tilbyder kun et mindre udvalg af skrifttyper. Her er det dog stadig vigtigt, at du finder den type, der minder mest om dem, du altid benytter i andet materiale.

Mange skrifttyper i samme markedsføringselement

Indimellem støder jeg på noget materiale med mange forskellige skrifttyper. En brochure, en folder eller sågar en annonce. Det kan være hensigten og en del af et grafisk udtryk, og det kan faktisk virke spændende, lækkert og opsigtsvækkende.

Hvis skrifttyperne er forskellige, men ikke tydeligt forskellige, synes jeg, det kan virke forvirrende og meningsløst. Hvis de forskellige skrifttyper har samme størrelse, samme tyngde og samme farve, men hvor den eneste forskel er med fødder, uden fødder og evt. gjort lidt smallere, så falder design-kvaliteten efter min mening. Det begynder at være svært at afkode brand og afsender.

Tag højde for både tal og bogstaver

Ved du på forhånd, at der skal bruges mange tal og tegn i din tekst, vil jeg anbefale, at du finder en skrifttype, hvor du kan lide tal og tegn også. Test grundigt dine valgte skrifttyper på forskellige måder, inden du lægger dig fast på skrifttyper til din markedsføring.
Jeg har før valgt en skrifttype, hvor tekster så lækre ud og passede perfekt ind i design og brand. Men tallene hoppede op og ned, når jeg f.eks. skrev priser.

Skrifttyper som et grafisk design element

Noget af det lækre ved skrifttyper er, at de kan indgå som designelementer i et grafisk materiale. Skrifttyperne kan ændres i form og udtryk. Nogle gange er det skriften i kombination af farver, der danner den visuelle identitet.

Med skrifttyper er der plads til fri leg i en designprocess, og særligt til et lidt yngre segment er det ofte en metode til at fange opmærksomheden.
Husk: Det skal stadig give mening i forhold til din målgruppe!

Skrifttyper til grafisk design i dit præsentationsmateriale

Noget jeg fik lært den hårde vej er brugen af skrifttyper i PowerPoint.
Det jeg lavede var lækkert at se på og en flot præsentation til min kundes publikum. PowerPoint gør bare det, at den udskifter skrifttypen med en anden, hvis den PC, præsentationen vises fra, ikke har den skrifttype, som jeg designede med.

Så hvis du vil være sikker på, at din præsentations design tager sig ens ud, uanset hvor den vises fra, vil jeg anbefale at bruge en standard skrifttype, eller sæt dit lækre design ind som illustration eller billede.

Der er meget at tage med i betragtning, når der skal vælges skrifttyper til grafisk design.

  • Tal med andre og hør deres mening, inden du lægger dig fast på en eller flere til dit brand.
  • Tænk på din målgruppe og tænk over, hvordan du selv kunne ønske dig at modtage materialet.
  • Overvej hvilke skrifttyper, du vil benytte online og i tryksager.
  • Vælg gerne en skrifttype til overskrifter, en anden til brødtekster og evt. en tredje til citater, priser eller andet. Det gør ikke noget at vælge en type til hvert formål.

Rigtig god design-fornøjelse!

Del på facebook
Del på Facebook
Del på linkedin
Del på Linkdin