Et professionelt designet logo

Hvordan skabes et professionelt designet logo?

Et professionelt designet logo er en vigtig del af din branding og din virksomheds visuelle identitet.
Det skal afspejle netop din virksomheds produkter, service, kultur og uniqueness. Der skal ligge en dybere mening med udformning og navn, og så skal det være genkendeligt og skalerbart til enhver markedsføringsplatform.

Et logo’s udtryk, udseende og farvevalg er altid en smagssag, men et godt og unikt logo bliver husket på den lange bane. Så er det selvfølgelig op til virksomheden at brande sig godt og skabe et godt image, så logoet bliver husket som noget positivt i kundens bevidsthed. 😉

Branding

Ordet ”branding” er det engelske ord for ”brændemærke”. Det stammer fra den amerikanske tradition om at brændmærke sin kvægbestand for at holde styr på flokken. Det var ofte også en form for kvalitetsstempel, da ikke alle avlere havde det bedste image.

Branding handler om din virksomheds identitet, image, eksistensberettigelse, kultur, retorik og kommunikation mm. Virksomhedens logo er ”overfladen”. Det er den visuelle genkendelse og differentiering.

Dit logo skal helst opfattes som et troværdigt kvalitetsstempel, som kunden husker og forbinder med produkter/services af høj kvalitet.

Logodesignet

I udarbejdelse af et logo skal hele din branding tages med i betragtning. Derfor søger jeg ofte svar på en lang række spørgsmål, inden jeg når til selve designet af et logo.

Her er blot nogle af de spørgsmål, jeg søger afdækket:

  • Hvad er din mission og vision?
  • Hvem er dine konkurrenter?
  • Hvem er din målgruppe? Hvem skal identificere sig med dit brand?
  • Hvad vil du markedsføre og hvordan?
  • Skal din virksomheds nye logo symbolisere dine produkter eller din service?
  • Skal din virksomheds nye logo symbolisere en stemning?
  • Skal dit brandts navnetræk være hele eller dele af logoet?
  • Er der steder eller markedsførings-elementer, hvor dit logo skal passe ind?

Dit logo skal som udgangspunkt holde i mange år. Det er derfor vigtigt, at det bliver godt gennemtænkt, og at andre ser resultatet og hører historien bag formen og farverne, inden du lægger dig fast på resultatet.

Det er en vigtig strategisk proces at udarbejde et godt og effektivt logo.

Historien bag et professionelt designet logo

Der ligger tit en god historie bag symbolet og/eller navnet.

”woosh” som kendetegner Nike er inspireret af gudinden Nikes vinge.

Læs historien bag Nike’s logo tilblivelse her.

Apple’s første logo fra 1976

Apple, som du helt sikker har kendskab til, havde først et logo, der forestiller Isaac Newton under et æbletræ (Billedet). Et æble er på vej ned i hovedet af ham, og det siges, at han fik idéen om den universelle tyngdelov, da æblet ramte ham i hovedet.

Æblet er derfor symbolet på en god idé, så det nye logo skulle være noget med æble. Det blev et langt mere stilrent logo. Steve Jobs fik præsenteret et æble med bid og et æble uden bid. Han valgte biddet, bl.a. fordi det havde mest personlighed og ikke lignede et kirsebær.

Læs det spændende interview med designeren bag Apple-logoet her.

Verpan’s logo, som jeg designede sammen med min far, Lars Thykjær, tager udgangspunkt i designeren Verner Pantons ikoniske Globe-lampe. Navnet Verpan er en sammensætning af designeres navn, og Verpan sælger lamper fra Pantons designunivers. Derudover vidste vi, at Verner Pantons yndlingsfarve var blå, og han gik ofte i blåt tøj. Logoet er dog ikke blåt alle steder mere.

Et logo med mere

Som jeg skrev tidligere, skal dit professionelt designede logo som udgangspunkt holde og huskes i mange år. Jeg vil derfor anbefale, at du har gjort dig nogle nogle overvejelser til:

  • Hvad er den generelle farveholdning?
  • Hvilken eller hvilke skrifttyper passer til?
  • Skal det bruges helt småt og/eller meget stort?
  • Skal det bruges på andre farveflader?
  • Skal det bruges negativt (På mørk baggrund)?
  • Skal dele af logoet benyttes som f.eks. vandmærke eller som et selvstændigt symbol?
  • Hvordan kan det bruges på de forskellige markedsføringsplatforme (F.eks. i en Facebook-profil)?

Vær omhyggelig med et professionelt designet logo fra starten

Jo mere du når rundt om hele brandingen og forretningen, når du designer et logo, jo nemmer er det at fastholde en genkendelig visuel identitet i alt markedsføring fremadrettet.

Et logo kan nemt ”drukne” i udviklingen af en ny forretning eller rebranding af en eksisterende forretning.  Det er nogle gange en ”hov… vi skal for resten også ha’ lavet et logo”, og så kan det lige hurtigt købes på nettet. Det synes jeg er ærgerligt, når nu man lægger så mange kræfter i resten af virksomheden.


Tak fordi du kom hertil

Har du brug for et nyt professionelt designet logo, udarbejder jeg gerne et forslag med udgangspunkt i hele din virksomhed og dine visioner.
Med et logo-forslag følger farveholdning og forslag til variationer og anvendelse.

Min pris kan du se her.

De bedste hilsner

Trine

Del på facebook
Del på Facebook
Del på linkedin
Del på Linkdin