En grafisk designet landing page

Landing page set fra et grafisk design-perspektiv.

Det er ikke ligegyldig, hvordan din landingpage tager sig ud, eller hvad den indeholder, når du inviterer besøgende ind på den. Hovedsagen er, at den besøgende føler sig velkommen, vigtig og oplyst.

Jo bedre din landingsside er forberedt, jo større er sandsynligheden for, at den besøgende bliver til kunde eller udfylder tilmeldingsformularen.

Nederst på siden giver jeg mine bud på, hvordan du udarbejder den sælgende landing page i stil og opsætning.

Hvad er en landing page?

En landing page er den landingsside, du leder besøgende ind på via din digitale markedføring.

Eksempel:
Din online-annonce har vakt interessen hos en læser, der vælger at klikke på linket i annoncen. Herefter bliver læseren ført videre til en side, som typisk indeholder CTA* og/eller mere information om det, der i første omgang fik læseren til at klikke på linket.

En landingpage kan f.eks. være:

  • Din hjemmeside med det mål at brande din virksomhed.
  • En produkt-side på din hjemmeside med det mål at sælge.
  • En nyhedsside eller et blogindlæg med det formål at signalere Thought leadership**
  • En såkaldt skjult side eller en pop-up-side, der kun har et meget enkelt mål, som f.eks. at downloade en e-bog og på den måde indsamle leads. (En skjult side indgår ikke i din hjemmeside menu-struktur)

Fælles for alle landingssider er, at de er designet ud fra deres respektive mål og er relevante for det indhold og søgeord, de besøgende kommer fra.

Relevans er afgørende

Leverer du relevant indhold på din landingsside i forhold til det, du lovede i din markedsføring, er der størst sandsynlighed for, at den besøgende bliver til kunde eller lead.
Alle informationer, der er relevant for den besøgende, og for det du ønsker at opnå (målet), skal være til stede på din landingsside. Men det skal være kort og præcist!

Din stil, dit brand

Uanset hvilken landingsside du udarbejder, skal den indeholde dit brand, din stil, dine farver, dit sprog og dit image. Genkendeligheden i alt din markedsføring er afgørende for, at dit brand og produkter bliver husket.

Mange faktorer spiller ind

Det er generelt vigtigt at have en holistisk tilgang til hele processen i din digitale markedsføring og dermed også til din landingsside. Der er en række faktorer, der spiller ind som f.eks SEO- og CRO-optimering, indlæsningshastighed, kommunikationen, købsrejsen, kultur, brand og meget mere.

SEO-optimering af din landingsside er nødvendig, så siden bliver placeret bedre i Google’s søgeresultater.
Jo bedre relevans, jo bedre placering får din landingsside på Google og jo mindre er dine klikpriser i Google Ads.

Men i denne artikel holder jeg fokus på indholdet og brugeroplevelsen.

En landingsside er en central del af din online markedsføring

En landingsside skal hjælpe den besøgende med at træffe den endelige beslutning om f.eks. at købe eller tilmelde.

Igennem købsprocessen søger kunden information og idéer, inden de beslutter sig for køb eller tilmelding. Netop derfor er det afgørende, at den landingpage, de lander på, indeholder alt den information, der er behov for – og kun den information, der er behov for!

Tag godt imod dine besøgende – det betaler sig!

Hvad ønsker du, at dine besøgende skal gøre?

Du skal gøre dig klart, hvad formålet med din landingsside skal være.
Ønsker du…

  • …at sælge et produkt?
  • …tilmelding til en event?
  • …tilmelding til nyhedsmail?
  • …tidsbestilling?
  • …at den besøgende skal kontakte dig?
  • …klik til at downloade
  • …eller har du et andet mål?

Målet er vigtigt, da siden, teksten, CTA* og det visuelle skal bygges op derefter.

Inspiration til relevant indhold på en landingsside

Se nederst i indlægget, hvordan en side kunne se ud, hvis du ønsker at konvertere til leads.

Hvad der er relevant indhold er naturligvis afhængig af målet. Det afhænger også af afsender, brand og produkt. Der er dog alligevel nogle punkter, der kan fremhæves i udarbejdelse af indhold.

OBS: punkterne herunder vælger du ud fra dit mål med siden. Det vigtigste er relevans og brugervenlighed!

  • Dit logo er din virksomheds visuelle identitet, og det der skaber genkendelighed i forhold til dine produkter eller services.
    OBS: sæt ikke link på logo’et! Med mindre dit logo er placeret i menulinjen på din hjemmeside, skal det ikke linke til startsiden af din hjemmeside. Det giver den besøgende mulighed for at komme væk fra siden, inden den besøgende har udfyldt og klikket på CTA.
  • Sidens overskrift skal være klar og tydeligt med, hvad siden handler om.
    Giver du en gave som tak for kontaktinformationer, skal overskriften fremhæve fordelen eller fordelene ved at klikke CTA*. En overskrift uden en stærk fordel inviterer ikke den besøgende til at klikke på CTA* (konvertere).
    Overskriften skal indeholde relevant og samme søgeord, som blev brugt i din markedsføring.
  • Den korte beskrivelse i indledningen summerer op, hvad det hele handler om.
    Selvom den besøgende allerede aktivt har vist interesse for din landingsside med sit besøg, har du stadig få sekunder til at gøre indholdet endnu mere spændende.
  • Punkter der kort beskriver værdien af sidens indhold, produkt eller service.
    Mange skimter blot indholdet, så jo kortere og mere præcis din landingsside kan være, jo lettere har du også ved at fastholde den besøgende.
  • Tekst i mindre afsnit der gør det læsbart og overskueligt. Overskriften til hvert afsnit skal beskrive afsnittets indhold eller eventuelt stille det spørgsmål, læseren får svar på i afsnittet.
  • Luft omkring elementerne og imellem tekst-afsnit giver øjet naturlige ”pauser”, og skaber ro i indholdet på siden.
  • Billede, illustration og/eller film, der visualiserer, hvad produktet eller din service kan. Det visuelle skal komplimentere teksten.
    Indsæt billedet i passende størrelse (minimum antal pixels til pladsen). Det nedsætter risikoen for langsom indlæsning af siden.
  • Formular til tilmelding skal indeholde præcist de informationer, der er nødvendige for dig. Tilføjer du for mange felter, kan det få nogen til ikke at udfylde – også selvom nogle felter er valgfrie.
    Indsæt evt. Instruktioner over formularen, som fortæller besøgende, hvad de skal gøre for at få din gave.
  • CTA* – Knappen til målet! – Hvad var det nu, du ville opnå med din landingsside?
    Knappen skal være relevant og centralt placeret og tydelig i udtrykket. Det er en fordel, hvis knappen skiller sig ud fra de andre farver på siden.
    På en side, der har det mål at høste e-mails og kontaktinformationer (leadgenerering), er det ok med flere CTA*, så længe de har samme formål.
  • Tydelig kontaktinformation der viser, hvem den besøgende handler med, og hvordan man kontakter din virksomhed. Sæt gerne et billede af kontaktpersonen, det kan gøre det hele lidt mere personligt og knap så ”farligt”.
  • Deleknapper til sociale medier gør det muligt for den besøgende at dele siden med sit netværk.
    Social proof, som det kaldes, når din virksomhed, dit produkt, og/eller din service bliver anbefalet til andre, er en form for blå-stempling og dermed en af de bedste former for markedsføring, du kan opnå.
    Men – Social medie knapper skal ikke være for dominerende, og de skal bruges med omtanke, da de leder væk fra din landingpage.
  • Hvad siger andre? Indsæt evt. udtalelser fra andre, der benytter dit produkt eller service.
  • Ikoner kan signalere troværdighed og kan skabe lidt tryghed for den besøgende. Det kan give den besøgende vished om, at dit produkt eller din service lever op til de forventninger, der måtte være til kvalitet, resultat eller lignende.
    Ikoner kan f.eks. være Trustpilot, medlemskab af en brancheforening, E-mærket, miljømærke eller andet.
    Pas på med at lade ikoner linke væk fra din landingsside.
  • Resultater ved brug af produkt eller service.
    Kan du vise resultater ved brug af produktet, vil det også være god information. Evt. med tæller, graf eller andet.

Giv ikke den besøgende for mange valg

Du har meget få sekunder til at gøre et godt indtryk, og ovenstående punkter er blot til inspiration. Ikke alle kan eller skal indfries eller er “nødvendig” for at give den optimale oplevelse. Gør siden sælgende, læsbar, overskuelig og enkel.

Fjerne evt. menu og bund på din skjulte side eller lav en pop-up.
Mange landingssider er helt renset for overflødigheder. Har du eksempelvis et ønske om at høste e-mails til dine nyhedsmails, og tilbyder du oplysende læsning i form af en gave (herunder en E-bog), kan du med fordel fjerne menu og bund. På den måde skal den besøgende kun forholde sig til at udfylde formularen og klikke CTA*.

Ønsker du en click-threw-landing page (som eksempelvis denne), hvor målet er, at den besøgende undersøger mere om din hjemmeside, dit brand, produkt eller service, skal du naturligvis beholde top og bund.

Forslag til en landingspage og hvorfor elementerne er valgt

  • Logo uden link til hjemmeside.
  • Tlf. nr. så man også kan vælge at kontakte dig.
  • Det grønne felt over formularen peger ned på formularen og er på den måde et visuelt signal om at udfylde og klikke CTA*.
  • Kun de mest nødvendige felter i formularen.
  • Valgfri mulighed for at bede om kontakt.
  • CTA* har en markant anderledes farve end alt andet.
  • Billedet viser præcis, hvad man får.
  • Teksten ”16 sider med vigtig viden” giver den besøgende et beskrivelse af omfanget af gaven.

Tak fordi du er kommet her til!

Jeg håber, du har fået hjælp til, hvordan en godt designet landingsside kan tage sig ud, og hvordan du skaber den bedste oplevelse for dine besøgende.

Trine


* CTA – Call to action – er den knap, boks eller link, der leder den besøgende videre til dit endelige mål med siden.

** Thought Leadership er en form for Content marketing, hvor du bruger dine egne og medarbejderes viden og kompetencer til at svare på de spørgsmål, din målgruppe ønsker besvaret i sin søgen efter viden og vejledning. Du udviser ekspertise indenfor dit område, og på den måde vinder du kundernes fortrolighed.

Del på facebook
Del på Facebook
Del på linkedin
Del på Linkdin