Design din nyhedsmail så den bliver læst

Den sælgende nyhedsmail set ud fra et grafisk design-perspektiv

Nyhedsmail design

Det kan betale sig at designe en nyhedsmail, så din modtager genkender dit brand, kan overskue indholdet, føler sig godt oplyst og bliver fristet til mere.

Målet er oftest (hvis ikke hver gang), at modtageren tager action, og klikker videre ind på din valgte landing page for mere information, køb eller tilmelding.

En nyhedsmail er en del af din inbound markedsføring**. Den indgår i din samlede markedsførings-strategi og skal visuelt signalere dit brand. Indholdet skal være relevant ift. din kampagne, og så skal den være ”spiselig” og let for øjet at overskue.

Hvad gør jeg selv som modtager?

Jeg har tilmeldt mig en lang række nyhedsmails gennem tiden. Nyhedsmails der gør mig klogere og udvider mine faglige kompetencer, og nyhedsmails, der er interessante for mit privatliv og interesser.

Nogle har jeg modtaget igennem en længere periode, og nogle er ret hurtigt afmeldt igen.

Ind imellem har jeg tilmeldt mig nyhedsmails for eksempelvis at få en e-bog, jeg er nysgerrig efter at læse, eller for at få en rabat eller deltage i en konkurrence.

Alt sammen en klassisk adfærd, når man ønsker viden om alt muligt, og du kender det sikkert ret godt.

Hvad får mig til at blive på en virksomheds nyhedsmail-liste?

Der er flere grunde til, at jeg forbliver modtager af en virksomheds nyhedsmail-liste, og de er:

  • Jeg genkender brandet hver gang
  • Jeg kan overskue mængden af tekst og visuelle elementer
  • Det visuelle fortæller mig NÆSTEN nok til, at jeg NÆSTEN ikke behøver at læse
  • Jeg får budskaberne i hovedtræk, så jeg kan vælge at klikke ind på det, jeg ønsker at vide mere om. (Smart af afsender, der nu har fået mig ind på landing page 😉)
  • Udover information om produkt og tilbud, får jeg ideer til hvad produktet eller service kan bidrage eller bruges til. F.eks. sammensætning med andre produkter, resultater, opskrifter, øvelser, alternativer osv…
  • Jeg føler, jeg får en smule særbehandling for at blive på listen – næsten hver gang.
  • Indholdet er relevant, nyt og oplysende – hver gang
  • … men vigtigst for mig er, at jeg kan overskue hovedpunkterne og tilpasse læsning og engagement efter, hvad jeg har tid og lyst til.

Men Trine, er du ikke bare farvet af din faglighed og interesse?

Det korte svar er – Ja, det er jeg!
Som udgangspunkt, når jeg skal forblive på en virksomheds nyhedsmail-liste, eller fortsætte med at åbne og læse indholdet hver gang, er det altid ud fra kontekst, interesser og hvad jeg kan rumme af oplysninger.

Ubevidst hos alle er det et spørgsmål om at overskue og rumme indholdet.

Jeg er ikke selv ret god til at læse hele indholdet, hvis jeg bliver mødt med en lang tekst i lange afsnit med svære ord og intet visuelt at forholde mig til. Har jeg for mange nyhedsmails, jeg ikke længere orker at åbne, er det desværre dem, der bliver ryddet op i.

Tænk på målgruppe, relevans og visuel opsætning, når du går i gang med en nyhedsmail

Husk på, at alle på din nyhedsmail-liste allerede har vist interesse for din virksomhed og dine produkter!
De skal forkæles med relevant indhold, som de kan overskue og relatere til.

Uanset om det er et automatiseret mail-flow, ugentlige eller månedlige mails, om det er en mail, der er automatisk genereret til en modtager på sin fødselsdag, eller endda en mail, man får tilsendt ved afmelding af listen, så skal alle mails udstråle, at du har gjort dig umage for modtagers skyld – også i den grafisk opsætning.

Tag udgangspunkt i din egen adfærd

I opbygningen af en nyhedsmail vil jeg anbefale, at du tager udgangspunkt i, hvad der får dig til at åbne, læse og ikke mindst bliver ved med at åbne og læse.

Gennemgå hvilke e-mails der vækkede din interesse, og studer dem i deres udtryk og udformning. Overvej hvordan du kan gøre det lige så lækkert og måske lækrere for modtagere af dine nyhedsmails.

Fif til den grafiske opsætning

Hvis du har en eller flere budskaber, og du ønsker at sende det ud til alle på din mail-liste, er der grafiske håndtag, du kan dreje på.
Det grafiske design er naturligvis afhængig af, hvad målet med din nyhedsmail måtte være, men der er visse virkemidler, der gør hele dit indhold endnu mere “spiseligt”.

Grafisk designet nyhedsmail
  • Din visuelle identitet skal skinne igennem i form af dit logo, dine farver, image-billede og sprogbrug.
  • En stærk emnelinje, så modtager bare må åbne.
    OBS: Der er ord*** der kan være årsag til, at din nyhedsmail ender i modtagerens SPAM-mappe! Så vær varsom med dit ordvalg i emnelinjen.
  • Gør din mail personlig med modtagerens fornavn (Om det skal starte med ”Hej” eller ”Kære” eller ingenting, er op til dine egne præferencer og virksomhedskultur)
  • Billede og tekst til et emne skal hænge sammen, være relevant og præcise.
  • CTA* skal skille sig markant ud fra andet indhold. På den måde leder du hen imod det, du reelt ønsker med din e-mail.
  • Tydelig overskrift, der beskriver teksten i afsnittet. På den måde får modtager hurtigt en mulighed for at vælge, hvad der er vigtigst ud fra tid og interesse.
  • Teksten samt CTA* og det visuelle, der hører sammen, skal du placere tæt sammen. Saml det evt. i en boks.
  • Giv ikke det hele væk i din mail, hvis du ønsker at sende modtager videre til din hjemmeside/webshop for eksempelvis at handle eller tilmelde.
  • Giv gerne det hele væk i din mail, hvis du ønsker direkte kontakt eller at samle følgere på Sociale medier. Det kan også være, du ønsker at sende mail-modtager ind på en enkel, skrabet og skjult landingsside, der kun har et formål specielt for din modtager af nyhedsmail.
  • Mulighed for afmelding i bunden.
    Det er bestemt ikke ønsket, men lovpligtigt efter persondataforordningen.

Relevant, overskueligt, godt og gennemtænkt indhold kan i sidste ende belønnes med, at dine modtagere vælger at dele det med andre – dette kaldes social proof!

Men nyhedsmails er jo ikke kun en grafisk fin opsætning!

I know…! Der er mange overvejelser forbundet med at udsende nyhedsmails. Her er blot nogle:

  • Din målgruppe er det vigtigste udgangspunkt, når du skal udarbejde indhold, også kaldet content, til din inbound markedsføring** – herunder altså også nyhedsmails.
    Du kan måske, i dit e-mail-marketing-værktøj, opdele i flere målgrupper. På den måde kan du udarbejde endnu mere præcist og relevant indhold.
    Jeg selv er den glade bruger af Mailchimp.
  • Sprogbrug og kommunikationsform i forhold til din virksomheds kultur, image og målgruppe er vigtigt at have med i betragtning. Skal det være ungt og top-smart? Eller skal det være klassisk, meget fagligt eller kommercielt?
  • Mailen kan være en del af en markedsføringskampagne, der strækker sig over en række andre platforme. Den skal derfor ligne kampagnen, så der skabes genkendelighed.
  • Du ønsker at måle og indsamle data fra din mailkampagne, så du bliver klogere på adfærd, åbningsgrad, bouncerate (Afvisningsgrad) mm. Det skal klargøres inden udsendelse.
    Statistikken i dit e-mail-marketing-værktøj kan gøre dig klogere på, hvilke links i din nyhedsmail, der er mest populære. Så kan du hele tiden forbedre indhold og forblive relevant for dine modtagere.

Tak fordi du er kommet hertil!

Jeg håber, du kan bruge nogle af de gode råd, når du skal i gang med opsætning af nyhedsmail.

Trine


Jeg har igennem tiden udarbejdet nyhedsmails for blandt andre Bog & idé, STOF 2000, Hobbyshoppen og Tachografservice A/S.


* CTA – Call to action – er knappen, boksen eller linket, der leder den besøgende videre til det endelige mål med nyhedsmailen.

** Inbound marketing er et begreb for det at tiltrække besøgende til din hjemmeside/webshop ved at udsende og offentliggøre indhold. Indhold, der giver svar, viden og vejledning til folk i deres søge-proces online. f.eks. ved at modtage nyhedsmails fra virksomheder eller via Google og på sociale medier.

*** Ord som ”Tilbud”, ”Rabat”, ”Udsalg”, ”Spar”, ”Vind”, ”penge”, ”gratis”, ”kontanter”, ”gevinst” og ”luksus” el.lign. kan være med til, at din email ikke kommer igennem spam-filtre.

Del på facebook
Del på Facebook
Del på linkedin
Del på Linkdin